Ga naar de inhoud
Home » Nieuws » Benodigdheden inkomstenbelasting aangifte

Benodigdheden inkomstenbelasting aangifte

Het is weer tijd voor de jaarlijkse belastingaangifte. U gaat vol goede moed aan de slag met het voorbereiden van de benodigde documenten voor uw belastingaangifte, of u nu zelf de aangifte invult of het door iemand anders laat doen. Maar bent u er zeker van dat u aan alles heeft gedacht? Het is gemakkelijk om enkele belangrijke zaken over het hoofd te zien. Om u te ondersteunen, hebben we de onderstaande controlelijst opgesteld om ervoor te zorgen dat u niets over het hoofd ziet!

Gegevens die u moet verzamelen of indienen voor de inkomstenbelasting aangifte:

Denk hieraan bij je aangifte:

  1. Jaaropgave van uw werkgever.
  2. Eventueel betaalde lijfrentepremies met de complete polis van de verzekering.
  3. Het jaaroverzicht van uw pensioen (opgebouwd pensioen via uw werkgever).
  4. WOZ-waarde van uw eigen woning met waardepeildatum 1 januari begin van het boekjaar.
  5. Jaaropgave hypotheek.
  6. Voor eigenaren van een monumentenpand: kosten van onderhoud aan dit pand.
  7. Bij een afgesloten kapitaalverzekering: neem de polis mee, inclusief de waarde van de polis op 1 januari en 31 december.
  8. Saldo van bankrekeningen, inclusief werknemersspaarregelingen, op 1 januari en 31 december (+ minderjarige kinderen).
  9. Financieel jaaroverzicht van de effectenportefeuille met vermelding van de waarde op 1 januari en 31 december (+ minderjarige kinderen).
  10. Neveninkomsten.
  11. Vergoedingen voor vrijwilligerswerk.
  12. Ontvangen bedragen aan zorgtoeslag.
  13. Niet-vergoede ziektekosten die niet onder het eigen risico vallen.
  14. Zelf betaalde studiekosten (niet door de werkgever betaald).
  15. Voorlopige aanslagen inkomstenbelasting.
  16. Voorlopige teruggaven inkomstenbelasting.
  17. Voor uw kind(eren): BSN, voorletters, voornaam, geboortedatum, en informatie over hun verblijf op uw adres.
  18. Overzicht van gedane giften aan goede doelen.
  19. Administratie van de gereden kilometers (zakelijk en privé).
  20. Administratie van de financiële gegevens.
  21. Jaarrekening (balans en winst en verlies) voor de winst uit onderneming.
  22. Cataloguswaarde van de auto.
  23. Crypto gegevens.
  24. Persoonlijke gegevens, ook partner en kinderen, eventueel alleenstaand
    ouderschap;
  25. Een balans- en resultatenrekening;
  26. Je kapitaalsvergelijking;
  27. Zelfstandigenaftrek (en eventueel startersaftrek);
  28. Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek;
  29. Correctie niet-aftrekbaar deel representatie- en dergelijke kosten;
  30. Bijtelling auto van de zaak;
  31. Toevoeging oudedagsreserve;
  32. Jaaropgaven werkgevers en uitkeringsinstanties;
  33. Aftrekbare lijfrenten en -arbeidsongeschiktheidsverzekeringen;
  34. WOZ-waarde koopwoning en aftrekbare hypotheekrente;
  35. Bezittingen en schulden;
  36. Aftrekbare ziektekosten;
  37. Aftrekbare scholingskosten;
  38. Aftrekbare giften aan goede doelen;
  39. Voorkoming dubbele belasting bij inkomsten en bezittingen buitenland;
  40. Aanvraag huur-, zorg- of kinderopvangtoeslag indien je daar recht op hebt,
    maar nog niets hebt ontvangen (doe de aanvraag dan vóór je de aangifte
    inkomstenbelasting indient).

Lees ook het artikel van de Belastindienst: Checklist bij uw aangifte inkomstenbelasting (belastingdienst.nl). Zie tevens Hypotheek rente aftrek – Factium.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *